آشنایی با انواع نان‌های صنعتی (معرفی انواع نان‌های مسطح، نان‌های حجیم و نان‌های تست)

در این مطلب قصد داریم به معرفی نان‌های مسطح، نان‌های حجیم و نان‌های تست این سه گروه نان پرطرفدار و پرمصرف در ایران بپردازیم. این نان‌ها در ساختار، شکل ظاهری و طعم و نحوه استفاده باهم متفاوت هستند، همین تفاوت نیز باعث شده، ذائقه‌های مختلف در کنار آنها ارضا شوند. اگرچه مواد اولیه در هرکدام از این نان‌ها تا حدی گوناگون است، اما عنصر اصلی آنها آرد در تمامی این نان‌ها مشترک بوده و سعی شده از آرد کامل و حاوی سبوس استفاده شود. بدین ترتیب علاوه بر طعم دلپذیر به‌عنوان یک ماده غذایی مغذی و سلامتی بخش نیز موردتوجه هستند. نان‌های مسطح، نان‌های حجیم و نان‌های تست امروزه بخش عمده‌ای از رژیم غذایی ما ایرانیان را تشکیل می‌دهند.


نان صنعتی 


 


تقریباً هیچ غذایی در ایران بدون نان سرو نمی‌شود و ایرانیان تمایل دارند حتی در زمان مصرف برنج و ماکارونی نیز نان را بر سر سفره خود حاضر بیابند. ازاین‌رو کیفیت آن بسیار مهم بوده زیرا غالب تغذیه ما را تشکیل می‌دهند.


معرفی نان‌های مسطح، نان‌های حجیم و نان‌های تست و انواع مختلف آنها:


در این بخش به معرفی هرکدام از نان‌های مسطح، نان‌های حجیم و نان‌های تست به‌صورت جداگانه می‌پردازیم. بدین ترتیب علاوه بر آگاهی از مزایای هرکدام از این نان‌ها با زیرمجموعه‌های آنها نیز بیشتر آشنا می‌شوید.


 


نان صنعتی


 



  1. آشنایی بیشتر با نان‌های مسطح و انواع مختلف آن:


نان‌های مسطح را می‌توان برای انواع وعده‌های غذایی یا میان وعده‌ها به‌منظور تهیه انواع ساندویچ‌ها یا لقمه‌ها مورداستفاده قرارداد. این نان‌ها در انواع مختلفشان را از آرد گندم حاوی سبوس و کم‌نمک تهیه نموده، ازاین‌رو گزینه‌ای عالی برای افراد دارای مشکلات گوارشی یا اضافه‌وزن محسوب می‌شوند. شما نیز اگر به نانی کامل برای مصارف روزانه خود نیازمند هستید، می‌توانید از میان گونه‌های مختلف نان‌های مسطح یک مورد را انتخاب نموده و از پروتئین، فیبر و مواد معدنی بالای آن خود را بهره‌مند سازید. در ادامه گونه‌های مختلف این نان را باهم بررسی می‌کنیم.


نان صنعتی



  • تافتون طلایی:


فرآیند پیشرفته‌ای که بر تولید این نان اعمال می‌شود، آن را در دسته نان‌های رژیمی قرار می‌دهند. تخمیر کامل، املاح فراوان و قابلیت هضم راحت از مزایای عمده این نان به شمار می‌رود. لطافت این نان سبب شده، برای تمامی اعضای خانواده حتی سالمندان و خردسالان نیز مطلوب باشد. طعم عالی تافتون طلایی آن را به عضو ثابت تمامی وعده‌های غذایی شما تبدیل می‌کند.



  • نان پیتا:


نان پیتا یکی دیگر از نان‌های مسطح بوده که با آرد سبوس‌دار تهیه می‌شود، ازاین‌رو تمامی مزایای نان‌های کامل را دارد. مصرف آن می‌تواند، بدن شمارا به انواع ویتامین و پروتئین بی‌نیاز سازد. بدین ترتیب کسانی که به تهیه نانی سالم و مغذی برای خود و خانواده‌شان اهمیت داده، حتماً خرید نان پیتا را در دستور کار خود قرار می‌دهند.



  • تافتون سبوس:


اگر به نان تافتون سنتی علاقه‌مند هستید، اما از ارزش غذایی آن مطمئن نیستید، نان تافتون سبوس خیال شمارا از این بابت راحت می‌کند. سبوس موجود در این نان آن را سرشار از انواع ویتامین‌های گروه B نموده است. ازاین‌رو مصرف آن می‌تواند، نوید سلامتی و تندرستی را برای شما داشته باشد.



  • لواش اصیل:


لواش نیز یکی دیگر از نان‌های مسطح محبوب در میان ایرانیان است که در اغلب اوقات بر سر سفره‌های آنها یافت می‌شود. اگر بعد از مصرف نان احساس درد، ناراحتی و ترشی در معده خوددارید با جایگزینی لواش اصل به‌جای نان‌های رایج مصرفیتان می‌توانید، به بهبود این علائم اقدام نمایید. تخمیر کامل اعمال‌شده بر این نان سبب گشته، عوارض یادشده پس از مصرف برای افراد ایجاد نشود.



  • لواش غلات:


وجود مغز دانه‌های خوراکی و غلات فرآوری شده مانند گندم، جو، کنجد سفید، مغز آفتابگردان و تخم کتان سبب شده، این نان لواش به نمونه‌ای کاملاً متمایز و غنی بدل شود. به‌تمامی کسانی که در پی یک نان باارزش غذایی فوق‌العاده بالا هستند، خرید این نان را پیشنهاد می‌دهیم. وجود مقادیر ارزشمندی از منگنز، آهن، فسفر، روی و کلسیم در این نان به دلیل وجود مغز دانه‌های پرفایده، آن را به ماده‌ای سلامتی بخش تبدیل نموده که تناسب‌اندام، کاهش توده‌های چربی و بهبود سلامت کلی بدن در کنار مصرف آن میسر است.



  1. آشنایی بیشتر با نان‌های حجیم و انواع مختلف آن:


نان‌های حجیم نیز از گونه‌هایی هستند که گویی دیگر نمی‌توان بدون آنها بخش مهمی از غذاها و خوراک‌های محبوب ایرانیان را سرو نمود. بدون این دست نان‌ها ساندویچ‌فروشی‌ها و اغذیه‌فروشی‌های بسیاری در سطح شهر باید قید فعالیت خود را بزنند. حال‌آنکه امروزه بسیاری تمایل دارند، غذاهای خانگی خود را نیز با نان‌های حجیم همراه سازند و لذت تناول این غذاها را دوچندان سازند. تنوع حاکم به این نان‌ها محبوبیت بیشتری بخشیده با تعدادی از این نان‌ها آشنا می‌شویم.


نان صنعتی 



  • نان شکلات:


یکی از نان‌های حجیم پرطرفدار برای وعده‌های صبحانه، عصرانه و حتی میان وعده نان شکلات با آن طعم‌دهنده عالی‌اش است. کسانی که تمایل به نان‌های طعم‌دار و شیرین و در کنار آن مغذی داشته با خرید این نان شکلات به مقصود خود می‌رسند. اگر نگران آسیب‌های شیرینی‌های سنتی هستید، اما صرف‌نظر کردن از این ماده خوراکی برایتان سخت است، این نان که گاهاً آن را بانام بروتشن شکلات نیز می‌خوانند، بهترین جایگزین می‌باشد.



  • نان ساندویچ:


کمتر کسی است که در میان نان‌های حجیم، نان ساندویچ را نشناسد و تاکنون از تردی و طعم مطبوع آن برای یک‌بار هم که شده لذت نبرده باشد. این نان‌ها امکان قرار دادن انواع خوراک‌ها را در فضای داخلی خود فراهم ساخته، ازاین‌رو پرمصرف هستند. برای رفتن به بیرون شهر، سرکار، مدرسه، ورزش و ... می‌توان از این نان‌ها برای تهیه میان وعده و وعده‌های کامل استفاده نمود. قابلیت هضم راحت، وجود املاح فراوان و انعطاف‌پذیری بالا این نان‌ها را محبوب اقشار مختلف جامعه ساخته است.



  • نان همبرگر (مک برگر):


نان همبرگر (مک برگر) را اغلب بامغزهای مغزی تولید، می‌کنند، ازاین‌رو برای کسانی که به فعالیت‌های شدید پرداخته و انرژی فراوانی مصرف می‌کنند، گزینه‌ای عالی هستند. البته از ماندگاری طولانی‌مدت این نان‌ها نیز نمی‌توان صرف‌نظر نمود، به همین دلیل برای خانواده‌هایی با مشغله فراوان و عدم توانایی تهیه نان به‌صورت روزانه، بسیار مناسب و ایده‌آل به شمار می‌روند.


  



  • نان هات‌داگ:


اگر نگران دورریز دائمی نان‌های تهیه‌شده برای خانواده خود هستید، نان هات‌داگ به علت فرآیند تولید پیشرفته هیچ‌گونه دورریزی نخواهد داشت. به همین دلیل در میان انواع نان‌های حجیم به‌عنوان نمونه‌ای اقتصادی و به‌صرفه شناخته می‌شود. البته از لطافت و نرمی آن و همچنین ظاهر طلایی و شکیلش نیز نمی‌توان صرف‌نظر نمود و آن را نمونه‌ای مناسب برای محافل رسمی محسوب نکرد.



  • نان هلندی:


اگر هدفتان از تهیه نان‌های حجیم این بار تغذیه کودکانتان است. نان هلندی به دلیل استفاده از شیر خشک در فرآیند تولید بهترین گزینه برای این منظور به شمار می‌رود. تخمیر کامل، قابلیت هضم راحت و فرمولاسیون خاص آن را برای هر گروه سنی از کودک تا کهن‌سال مناسب، بسیار مقوی و سرشار از انرژی نموده است.



  1. آشنایی بیشتر با نان‌های تست و انواع مختلف آن:


نان‌های تست نیز جایگاه خود را در بازار فروش تثبیت نموده‌اند و سهم قابل‌توجهی از سبد خانوارهای را به خود اختصاص داده‌اند. شاید تا حال تجربه تناول یک صبحانه مفصل را در کنار نان‌های تست داشته‌اید یا از طعم عالی دسرهای تهیه‌شده با این نان‌ها شگفت‌زده شده‌اید. این نان‌ها کاربری‌های متنوعی دارند. ازاین‌رو صنعتگران حوزه نان سعی نموده، انواع مختلفی از این نان‌ها را تولید و روانه بازار نمایند تا بخش عظیم‌تری از ذائقه‌ها را پوشش دهند.


نان صنعتی



  • نان جو دوسر:


در تهیه‌ی نان جو دوسر هم از آرد گندم و هم آرد جو بهره می‌برند. این مخلوط توانسته بر ارزش غذایی این نان در حد اعلی بی افزاید و آن را گویی دارویی برای مقابله با بیماری‌هایی مانند فشارخون، ناراحتی‌های قلبی و مشکلات گوارشی قرار دهد. از ویتامین‌های فراوان و آنتی‌اکسیدان‌های پرتعداد این نان می‌توان در جهت حفظ و حراست از سلامتی نیز بهره برد.



  • تست طلایی:


تست طلایی به‌مانند نان‌های تست معمول به‌صورت ورقه‌ای تولید می‌شود و به دلیل جذب بالا در سیستم گوارش و وجود مغز بسیار مغذی به‌راستی نام طلایی برای آن زیبنده است. اگر با ناراحتی‌های معده و روده دست‌به‌گریبان بوده و نان‌های دیگر با دستگاه گوارش شما سازگار نیستند، تست طلایی می‌تواند، وعده‌های سالمی را برای شما تدارک ببیند.


 



  • نان تست سبوس:


این نان تست را به سبوس آراسته‌اند تا اثرات شگرف آن را دو برابر نمایند. البته در این امر نیز به موفقیت‌های چشمگیری نائل شده‌اند، زیرا نان تست سبوس به‌مراتب تأثیرات قدرتمندتری بر دستگاه گوارش داشته، زیرا از املاح، فیبر، ویتامین و مواد معدنی بیشتری بهره می‌برد. ازاین‌رو اثرات معجزه‌آسای بسیاری را بر بدن می‌گذارد.



  • تست 7 غله:


فواید تغذیه‌ای تست 7 غله را می‌توان به دانه‌های مغذی آن مربوط دانست. اگرچه آرد این نان حاوی مقادیر بالایی فیبر است اما دانه‌هایی مانند کنجد، سیاه‌دانه، جو و چاودار بر ارزشمندی این نان افزوده‌اند. به‌گونه‌ای که فواید تغذیه این نان را نمی‌توان به یک یا 2 مورد خلاصه نمود و باید به شمارش تعداد فراوانی از این مزایا پرداخت. به‌هرحال اگر نگران کمبود عناصر مهمی مانند کلسیم، منیزیم، آهن و فسفر در وعده‌های غذایی خود هستید با گنجاندن این نان در رژیم روزانه‌تان هرگونه نگرانی باب این موضوع برایتان مرتفع می‌شود.



  • نان پروتئین:


پروتئین به‌کاررفته در نان پروتئین از نوع گیاهی بوده ازاین‌رو مضرات پروتئین‌های حیوانی را برای مصرف‌کنندگان به همراه ندارد. ولی ازنظر ارزش تغذیه‌ای هر برش از آن می‌تواند با دو سفیده تخم‌مرغ برابری نمایند. همچنین بر روی کلسیم، فیبر و آنتی‌اکسیدان دو برابری این نان نیز می‌توان حساب ویژه بازنمود.

منبع خبر :