اشتیاق؛ عامل اصلی افزایش کتابخوانی

اشتیاق؛ عامل اصلی افزایش کتابخوانی

نکات طلایی افزایش مطالعه

در سال 1372 خورشیدی 24 آبان به عنوان روز کتاب و کتاب‌خوانی تعیین شد. این روز، یکی از روزهای هفته کتاب نیز هست. به همین مناسبت گزارشی از کتابخوانی و نحوه صحیح مطالعه تهیه شد.

به گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا وسیما ، یکی از بزرگترین دلایل کتاب خواندن، کسب دانش است. کتاب ها یک منبع غنی از اطلاعات هستند. خواندن کتاب با موضوعات متنوع اطلاعات و عمق دانش را افزایش می دهد. اهمیت کتابخوانی در دین اسلام به اندازه ای است که معجزه ی حضرت محمد صلی الله علیه و آله از نوع کتاب است و در این کتاب مقدس هم نخستین آیاتی که بر پیامبراکرم صلی الله علیه و آله وسلم نازل شده با امر به خواندن و الفاظ کتاب، قلم، و علم توام شده است. اهمیت کتاب و کتابخوانی و عظمت و شرافت کتاب در اسلام تا حدی است که خداوند متعال به قلم و به آنچه می نویسد، قسم یاد می کند. اسلام، به علم و دانش اهمیتی ویژه و ارزشی فوق العاده می دهد تا جایی که فرمان داده شده است که: « اُطْلُب العِلْمَ مِنَ المَهدِ إلَی اللَّحدِ»  از گهواره تا گور دانش بیاموز. و یا حضرت محمد (ص) فرمان می دهند که: « طَلبُ العِلْمِ فریضَهٌ عَلی کُلِّ مُسلِمٍ یعنی  طلب دانش بر هر مسلمانی واجب است».

امام صادق(ع) نیز به یکى از یارانش فرمود: « اُکْتُبْ وَ بُثَّ عِلْمَکَ فى اِخْوانِکَ فَاِنْ مِتَّ فَوَرِّثْ کُتُبَک بَنِیْکَ، فَاِنَّهُ یأتى عَلَى النّاسِ زَمان هَرْجٌ ما یَأنِسُونَ فیهِ اِلاّ بِکُتُبِهِمْ» :« بنویس و دانش خویش را در بین برادرانت منتشرساز، و درصورتی که از دنیا رفتى کتاب هایت را به ارث براى فرزندات بگذار، چون زمان پرفتنه اى مى آید که مردم تنها به کتاب هایشان انس مى گیرند».

در حدیث دیگرى از آن حضرت مى خوانیم:« مَنَّ اللهُ عَلَى النّاسِ بَرِّهم وَ فاجِرهُمْ بِالْکِتابِ وَالْحِسابِ وَلَوْلا ذلِکَ لَتَغالَطُوا»: « خداوند بر مردم اعم از نیکان و بدان به وسیله نوشتن و حساب منّت گذارده، و درصورتی که کتاب و کتابت نبود مردم به غلط مى افتدند»

فردی مسن در حال کتاب خواندن

با مطالعه یک زندگی ، یک نفر می تواند تغییر کند و چه اتفاقهای خوبی ممکن است درزندگی او رخ دهد. یعنی با تجربه های چندین ساله یک شخصیت متعالی  می توان آشنا شد و از تجربه هایش در زندگی خود بهره برد و زندگی خود را بهتر کرد. 

بهمن شاه بابایی در کتاب شاه حافظه می گوید کتاب خواندن اندازه و ظرف ما را بیشتر می کند و باورهای ما و برنامه نویسی ذهن ما را تغییر می دهد . وی می گوید ما با توجه به باورهایمان رفتار می کنیم و اگر می خواهید اخلاق، رفتار و منش شما تغییر کنند ابتدا باید باورهای خودتان را تغییر دهید . هرکاری انسان انجام می دهد هدف نهایی اش رسیدن به آرامش ، امنیت و موفقیت است. وی تنها راز این موفقیت را در کتاب خواندن می داند. وی کتاب خواندن را به تیشه ای تشبیه می کند  که ضربه هایی را به یک سنگ وارد می کند و اگر آن سنگ تحمل ضربه های تیشه را داشته باشد به مجسمه ای زیبا تبدیل خواهد شد. کتاب مانند تیشه عمل می کند  و رفتار ما را شکل می دهد و زندگی را بهتر و بهتر می کند.

فردی در حال کتاب خواندن که خنده بر لب دارد

فواید بی شماری در خصوص اهمیت کتابخوانی گفته شده است و همه می دانند خواندن کتابی خوب که نتوان آن را زمین گذاشت به همراه روش صحیح مطالعه، چه احساسی دارد. اگر کتاب خوب باشد  تک تک کلمات صفحه را با دقت خوانده می شود . 

و اگر روش مطالعه صحیح باشد، تا مدتها می توان نقل قول هایی از هر قسمت را به یاد آورد. اما از سویی دیگر خواندن یک کتاب درسی خشک و خسته کننده حس بسیار بدی دارد. مخصوصا زمانی که روش مطالعه مان صحیح نباشد.

بعد از چند ساعت مطالعه، ناگهان متوجه می شویم که فقط 6 صفحه خوانده ایم. در حالی که حتی به یاد نمی آوریم که کلیات این 6صفحه در مورد چه بوده است. در این 2مثال، فقط یک چیز با آن دو سناریو خواندن متفاوت است و آن اشتیاق است. اشتیاق علاقه ما را برمی انگیزد. به ما امکان می دهد تمرکز کنیم و مطالب بیشتری را یاد بگیریم. که منجر به خواندن سریع تر و به خاطر سپردن مطالب بیشتر می شود!

روشهای صحیح مطالعه 

 4 استراتژی طلایی برای رسیدن به روش صحیح مطالعه گفته شده است که شما می توانید با تمرین و تکرار آنها، سرعت مطالعه خود را تا حدود زیادی بالا ببرید.

جالب است بدانید این روشها، که بخشی از آن در اینجا بیان شده است، عموما تحت عنوان دوره های تندخوانی و تقویت حافظه، آموزش داده می شود و مهارت تندخوانی امروزه مهارت بسیار مهم و یکی از مهارت های مشترک افراد فوق موفق دنیا به شمار می رود.

1- کلمات کلیدی را اسکن کنید

اساساً، ابتدا محتوا را اسکن کنید تا زمانی که نگاهتان به کلمه یا موضوعی که مورد علاقه تان است بیفتد. پیدا کردن هسته جملات و عبارات کلیدی نیز ایده خوبی برای بررسی متن است.

2- کنترل نحوه حرکت چشمانتان

دومین تکنیک از روش صحیح مطالعه ، کنترل نحوه حرکت چشمانتان است. به‌جای اینکه ترکیب حروفی را که برای ساختن کلمات درکنارهم قرار داده‌ شده با صدای بلند یا آرام و جداگانه بخوانید، روی نحوه حرکت چشمانتان در صفحه تمرکز کنید. تمرکز بر آنچه چشم شما می بیند به افزایش سرعت مطالعه شما کمک می کند. از روز اول به ما یاد داده اند که تک تک کلمات را در یک جمله و پاراگراف بخوانیم. اما این روش بسیار وقت گیر و دشوار است! ما فقط باید اسم ها و صفت ها را بخوانیم تا ایده اصلی هر جمله را بفهمیم.  افعال، قیدها و سایر بخش‌های جمله معمولاً غیر ضروری هستند.

عادت کردن به این نکته ممکن است سخت باشد، اما زمانی که بتوانید آن را به عادت تبدیل کنید، ناخوداگاه همیشه انجامش خواهید داد!

3- با مطالب ارتباط برقرار کنید.

مغز ما تک تک چیزهایی را که می خوانیم را در حافظه ذخیره می کند. مشکل فقط اینجاست که نمی دانیم دقیقا کجا ذخیره می شود. زیرا بیشتر آن اطلاعات به بخش ضمیر ناخودآگاه ما می رود. به همین دلیل، یادآوری موضوع یا واقعیت جالبی که قبلاً خوانده‌اید دشوار است. برای بازیابی بهتر اطلاعات، توصیه می‌کنیم آنچه می‌خوانید را با چیزی که قبلاً می‌دانید، مانند یک تجربه شخصی، مرتبط کنید. برای مثال هنگامی که در مورد علم پزشکی یا کالبدشکافی نکته ای یاد می گیرید؛ می توانید آن مطلب را به رفتار یک جنایتکار که شما را ترسانده است، مرتبط کنید. و یا زمانی که به طور تصادفی استخوان های حیوان شکار شده را در جنگل پیدا کرده اید، میتوانید به یاد آن نکات بیفتید.

در مدرسه همه، چیزهایی یاد گرفتیم که بر اساس موضوع به یک مخفف تبدیل کردیم و بسیاری از این کلمات اختصاری را هنوز در بزرگسالی هم استفاده می کنیم.

4- یادداشت بردارید

این روزها  یکی از اصول مهم در روش صحیح مطالعه ، یادداشت برداری کردن است.

وضعیتی به نام سندرم هایپرتایمستیک وجود دارد که به مبتلایان این امکان را می دهد که هر چیزی را که می خوانند، می بینند یا می شنوند به خاطر بسپارند. متأسفانه، این یک سندرم بسیار نادر است.

به همین دلیل اکثر مردم، برای به یاد آوردن مطالب به کمک نیاز دارند. اینجاست که نوشتن و یادداشت برداری به کمک ما می آید. پس از خواندن متن، توصیه می کنیم از کلمات کلیدی و موضوعاتی که زیرش خط کشیده اید، یادداشت برداری کنید. سپس می‌توانید این نکات یادداشت شده را در روزها یا هفته های آتی مرور کنید. تا بتوانید به یاد بیاورید که آن کتاب یا آن قسمت درباره چه موضوعی بوده است!

در پایان امیدواریم این 4 نکته طلایی، اشتیاق شما را برای مطالعه و یادگیری افزایش دهد.

نکته مهم این است که مهارتهای مطالعه صحیح غالبا تحت عنوان دوره های تندخوانی و تقویت حافظه آموزش داده می شود و جالب است که یکی از مهارت های اصلی و مشترک همه انسان های فوق موفق و رهبران کسب وکار و منشا اثر دنیا، همین مهارت صحیح خواندن و سریع خواندن است.

شاید خیلی مهمتر از اینکه هر بار کتابی بخریم، این باشد که یک بار برای همیشه مهارتهای صحیح مطالعه را فرا بگیریم و بسیاری از کتابهای که در قفسه کتابخانه مان در طول سالیان متمادی، اضافه شده اند مطالعه کنیم و از آنها در راستای کیفیت بخشی بیشتر به زندگیمان، استفاده کنیم.



انگیزه کتابخوانی را در دانشآموزان با چند راهکار ساده پرورش دهید - کتابک

انگیزه کتابخوانی را در دانشآموزان با چند راهکار ساده پرورش دهید - کتابک

راههای ایجاد فرهنگ کتابخوانی در خانواده - بلاغ

راههای ایجاد فرهنگ کتابخوانی در خانواده - بلاغ
انگیزه کتابخوانی را در دانشآموزان با چند راهکار ساده پرورش دهید - کتابک

چگونه خودم را به مطالعه علاقه مند کنم؟!

چگونه خودم را به مطالعه علاقه مند کنم؟!
ketabak.org › content › 11926-انگیزه-کتابخوانی-دان...

عوامل موثر بر علاقه مندی دانش آموزان به مطالعه و کتابخوانی

عوامل موثر بر علاقه مندی دانش آموزان به مطالعه و کتابخوانی
برای این که اشتیاق و انگیزه کتابخوانی را بروز دهید این کارها را بکنید: ... کتاب; افزایش زمان بلندخوانی; افزایش زمان بلندخوانی کتابهای ...

راهکارهایی برای گسترش فرهنگ کتابخوانی؛ از زنگ مطالعه آزاد در مدارس ...

راهکارهایی برای گسترش فرهنگ کتابخوانی؛ از زنگ مطالعه آزاد در مدارس ...
راههای ایجاد فرهنگ کتابخوانی در خانواده - بلاغ

افزایش علاقه کودکان به مطالعه (راهنمای کامل) - کانون آموزش و پژوهش حسنی

افزایش علاقه کودکان به مطالعه (راهنمای کامل) - کانون آموزش و پژوهش حسنی
محققان معتقدند عادت به مطالعه، عامل اصلی در میزان مطالعه افراد جامعه است. ... شوق و انگیزه کتابخوانی در میان اعضای خانواده را افزایش دهد.

تاثیر گسترش فضای مجازی در کاهش سرانه مطالعه - مرکز پژوهشها

تاثیر گسترش فضای مجازی در کاهش سرانه مطالعه - مرکز پژوهشها
چگونه خودم را به مطالعه علاقه مند کنم؟!

انگیزه برای درس خواندن با 10 تکنیک فوق العاده - گام برتر

انگیزه برای درس خواندن با 10 تکنیک فوق العاده - گام برتر
hawzah.net › Magazine › View › چگونه-خودم-را-به-مطا...

شیوه های ترویج کتابخوانی در خانواده - جام جم

شیوه های ترویج کتابخوانی در خانواده - جام جم
مطالعه و کتابخوانی کاری بسیار حساس و مهم است . جانسون در کتاب «هنر کتاب خواندن » می گوید: «کتب می توانند در شمار دوستان ما در آیند . ما می توانیم به جست و جوی ...
منبع خبر : iribnews.ir