نحوه کاشت و پرورش درخت گلابی چگونه است

نحوه کاشت و پرورش درخت گلابی چگونه است:


هر میوه بسته به شرایط رشد و نگهداری، ویژگی ها و ظاهر متفاوتی دارد. محصولاتی مانند گلابی و سیب شرایط سختی برای کاشت و نگهداری ندارند و با رعایت نکات ساده باغداران می توانند باغی پر از محصولات با کیفیت داشته باشند.


البته این بدان معنا نیست که هر مرحله از کاشت درخت گلابی آسان است. یکی از مهمترین مراحل کاشت این میوه، تصمیم به برداشت است. در این مقاله ویژگی های این درخت و نکاتی برای کاشت آن ارائه شده است.


درخت گلابی


 


بیوگرافی نهال گلابی را بخوانید:


اگر می خواهید درخت گلابی بکارید؛ و شما از این درخت میوه و آب شیرینی دارید. باید بدانید که مناطقی با خاک حاصلخیز و آب و هوای خنک بهترین انتخاب برای پرورش مروارید هستند.


درخت گلابی بومی بخش غربی آسیا و بخش شرقی اروپای غربی است. در حال حاضر بیش از سی نوع گلابی در سراسر جهان وجود دارد. شرایط نگهداری این گیاه خیلی سخت نیست. بسیاری از باغبانان علاقه زیادی به کاشت بذر گلابی دارند.


 


نحوه کاشت درخت گلابی:


یکی از بهترین راه های پرورش انواع گیاهان، تهیه نهال و کاشت آنها در زمین های کشاورزی است. برای این کار کافیست به یکی از مراکز نهال کاری مراجعه کنید و نهال های لازم را تهیه کنید.


کاشت درخت گلابی؛ در آب و هوای معتدل به خاک حاصلخیز نیاز دارید. هنگام کاشت گلابی؛ همچنین، مانند هر محصول دیگری، باید چاله را در عمق مناسب حفر کنید.


پس از کاشت و رسیدن به زمان باردهی درخت گلابی باید به زمان مناسب برداشت توجه کرد. گلابی را باید از شاخه ها چید تا زرد یا طلایی شود. زیرا پس از تغییر رنگ میوه در مدت کوتاهی خراب و غیر قابل استفاده می شود. باغبان ها معمولا این میوه را زمانی برداشت می کنند که سبز و سفت باشد.


 


نکات مهم کاشت گلابی:


یکی از مهمترین موارد هنگام حفر چاله، رعایت مکان است. در نظر داشته باشید که اشعه خورشید باید مستقیماً به چاله ایجاد شده و نهال کاشته شده بتابد. باغبانان اغلب از کود گیاهی یا حیوانی در حال پوسیدگی برای تقویت خاک در مراحل اولیه کاشت استفاده می کنند.


دانه ها بسیار مقاوم هستند و باید به خوبی از آفات و بادهای شدید محافظت شوند. به طور کلی، رشد ترب به خاک مرطوب با زهکشی خوب نیاز دارد.


 


فاصله مورد نیاز کاشت درخت گلابی چقدر است؟


رعایت کردن فاصله مناسب بین درختان یکی از نکات مهم در خصوص کاشت گلابی است. به این منظور شما باید فاصله 4 تا 6 متر را برای کاشت درختان گلابی در کنار یکدیگر در نظر بگیرید. و همچنین ردیف‌ هایی که درختان روی آن ها قرار گرفته‌ اند باید بین 6 تا 8 متر از یکدیگر فاصله داشته باشند. برگ‌ ها و شاخه های  درخت گلابی در فرایند رشد به حجم و گستره ای می‌رسند، به همین خاطر نگه داشتن فاصله مناسب کاشت اهمیت زیادی دارد.


 


بهترین فصل برای کاشت نهال گلابی چه فصلی است؟


یک نکته مهم دیگر در کاشت انواع درخت، توجه به زمان کاشت آن است. زمان طلایی برای کاشت درخت گلابی، فصل پاییز و زمستان می باشد.


 


پرورش درخت گلابی در باغچه آیا امکان ‌پذیر است؟


در پاسخ به این سؤال می‌توانیم به روشی اشاره کنیم که به شما اجازه می‌دهد تا به وسیله دانه گلابی، یک درخت از این میوه شیرین در باغچه خود داشته باشید.


 


برای این کار کافیه دانه‌ های گلابی را ازش جدا کرده و پس از قرار دادن در آب، آن‌ها را داخل  کود مناسب که ترجیحا گیاهی باشد، بکارید.


 


 معمولا انواع کود ها داخل یک کیسه پلاستیکی فروخته میشوند و شما می‌توانید دانه‌ها را داخل همان کیسه و داخل کود قرار دهید. دانه‌های گلابی که داخل کود کاشته شده‌اند برای مدت 60 تا 90 روز باید داخل مکانی سرد قرار بگیرند.


 


کنترل رطوبت داخل کود نیز اهمیت زیادی دارد. در صورتی که کود داخل پلاستیک کامل خشک شده بود، می‌توانید روی آن آب اسپری کنید. پس از به اتمام رسیدن زمان این مرحله می‌توانید دانه‌ ها را از داخل کیسه بیرون آورده و برای رسیدن به دمای محیط درون آب گرم قرار دهید.


 


با این ترتیب با کاشتن دانه‌ ها داخل یک گلدان می‌توانید برای جوانه زدن آن‌ها منتظر بمانید. کنترل و حفظ رطوبت خاک گلدان در این مرحله نیز اهمیت بسیاری دارد.


 


 نور کافی و رطوبت مناسب  یکی از نیازهای اولیه کاشت نهال گلابی است که باید به آن توجه خیلی ویژه‌ای داشته باشید. پس از جوانه زدن و رشد  برگ‌ها می‌توانید هر کدام از دانه‌ها را برای کاشت داخل خاک باغچه آماده کنید.


 


خواص میوه گلابی چیست:


مهمترین ویژگی کاشت درخت گلابی، و استفاده از فواید محصول آن، وجود فیبر است. فیبر موجود در این میوه در بهبود عملکرد دستگاه گوارش نقش مهمی دارد. خواص گلابی باعث می‌شود تا حرکات روده در بدن انسان تنظیم شده و از عارضه‌هایی مانند اسهال و یبوست جلوگیری شود.


 


آنتی‌اکسیدان‌ها دیگر عناصر مهم و مفید در این میوه هستند که در پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان مؤثر واقع می‌شوند. مبارزه با عملکرد رادیکال‌های آزاد در بدن، وظیفه اصلی آنتی‌اکسیدان‌ها محسوب می‌شود.


 


 از دیگر خواص این میوه شیرین و آبدار باید به تقویت سیستم ایمنی به سبب وجود ویتامین سی، تقویت سلامت قلب، بهبود گردش خون، تقویت استخوان به دلیل وجود کلسیم، فسفر، منیزیم و… اشاره کرد.


جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد خرید نهال گلابی می توانید به وبسایت فرانهال مراجعه کنید.

منبع خبر :